Manon voelde zich een mega-wanbetaler

 

Manon verzekerde haar auto al vijf jaar naar volle tevredenheid bij maatschappij A. ‘’Eigenlijk heb ik nooit problemen gehad, op een keertje te laat betalen na. Maar dat werd altijd weer opgelost.’’

De problemen voor Manon begonnen toen maatschappij A werd overgenomen door een andere verzekeraar. ‘’Dat nieuws is een beetje langs mij heen gegaan. Ik kreeg opeens wel allerlei mailtjes van deze nieuwe verzekeraar. Ik dacht dat het om reclame ging en las ze nooit heel aandachtig. In één van de mailtjes stond: ‘Hoi M, u wilt bij ons een verzekering afsluiten? Dat kan, maar dan moet u eerst aan uw eerste premie voldoen.’ Vanwege het informele karakter van de mail besloot ik er niet op te reageren.’’

Informeel mailtje bleek betalingsherinnering

De nieuwe verzekeraar schrijft het geld eerder van de rekening af, nog vóór het salaris van Manon gestort is. Daardoor stond er bij de eerste de beste afschrijving te weinig geld op haar rekening. ‘’Dat ene mailtje bleek dus de betalingsherinnering te zijn, maar dat kon ik er totaal niet uithalen. Verzekeraar A was in de communicatie een stuk duidelijker.’’
Niet lang daarna kreeg Manon wéér een e-mail, waarin stond dat haar autoverzekering per direct was beëindigd. ‘’Ik heb direct gebeld. Het enige wat ik te horen kreeg was: U was te laat met betalen, wij kunnen niks meer voor u doen. Ik wist niet wat ik hoorde. Bij de vorige verzekeraar was ik ook wel eens te laat geweest, maar betaalde ik altijd binnen de daarvoor gestelde termijn. Ik stelde ook nu voor de rekening alsnog te betalen. Daarna stelde ik voor om alvast voor het hele jaar geld over te maken, maar dat kon allemaal niet. Ik was uit de autoverzekering gezet.’’

Manon liep keer op keer tegen een muur op

Manon informeerde bij diverse andere verzekeraars, maar liep keer op keer tegen een muur op. ‘’Zodra je ‘ja’ moet invullen op de vraag of je verzekering wegens wanbetaling is gestopt, dan houdt het meteen op. Heel frustrerend. Ik voelde me een mega-wanbetaler, bijna een crimineel. Alsof ik met drank op had gereden.’’

Een verzekeraar was wel bereid mee te denken en verwees haar door naar 2e Kansverzekering.nl. ‘’Daar ging het in één keer goed. De medewerker luisterde naar mijn verhaal, toonde begrip en zei dat hij zijn best voor mij ging doen. ‘U bent niet de eerste die dit overkomt’, kreeg ik te horen. Dat voelt zó goed. Je beseft: ik ben dus niet de enige!’’

2e Kansverzekering.nl vond een verzekeraar die met Manon in zee wilde gaan, mits zij bereid was om meteen voor het hele jaar te betalen en ook andere verzekeringen bij dat bedrijf af te sluiten. ‘’Ik vond het prima, was allang blij. Vanaf nu betaal ik altijd een jaar vooruit, want dit zal me niet nog eens gebeuren. Nu heb ik al mijn verzekeringen bij één maatschappij lopen én ik mag weer autorijden. Voor mij heel belangrijk, want ik werk in het ziekenhuis en draai regelmatig avond- en nachtdiensten. Probeer dan maar eens zonder auto thuis te komen!’’