Helpende hand na periode waarin alles misging

door | 22 jan 2022 | Praktijk verhalen

Een gezin, een eigen bedrijf, een goed doel waarvoor ze zich met hart en ziel inzette. Het leven lachte Suus toe. Tot opeens alles mis ging.

Het leven van Suus was als een neerwaartse spiraal

,,Mijn bedrijf liep op rolletjes. Ik werkte mee aan leuke evenementen en stond een aantal ondernemers bij met advies.  Daarnaast had ik samen met een vriend een goed doel opgezet in Afrika, waar ik veel tijd in stak. In 2020 ging alles mis. Door de coronacrisis had ik opeens bijna geen inkomsten meer. Tot overmaat van ramp overleed mijn vriend met wie ik het goede doel had opgezet. Dat heeft me enorm aangegrepen. Ik kwam in een soort burn-out terecht. Als ik geen ondernemer was geweest had ik overspannen thuis gezeten, maar nu moest ik door. Het was gekkenwerk.’’

‘Na 25 jaar als een crimineel behandeld door mijn verzekeraar’

Het was chaos in haar hoofd, vertelt ze. ,,Mijn leven ging als een spiraal naar beneden. Geen inkomsten meer, mijn administratie was een chaos, niemand die je gaat helpen. Doordat er geen geld op mijn rekening stond miste ik twee betalingen voor mijn verzekeringen. Al 25 jaar waren wij verzekerd bij dezelfde maatschappij. Het hele pakket: auto’s, inboedel, reisverzekering. Nooit een betaling gemist, tot het misging.’’

Onverbiddelijk

Suus betaalde de rekeningen alsnog, maar het was al te laat. De verzekeraar was onverbiddelijk: Suus werd geroyeerd. Dat leverde haar nog meer grote problemen op. ,,Opeens is niets meer verzekerd: mijn inboedel, mijn auto, plus de auto’s van mijn man en mijn zonen. Zij waren daar uiteraard niet blij mee. Maar ja, als je in zo’n situatie terecht komt, kun je niet helder meer denken.’’ Diverse telefoontjes met haar verzekeraar hadden geen nut. ,,Ik heb uitgelegd wat er aan de hand was, maar daar hadden ze geen boodschap aan. Ik had twee termijnen gemist, het was klaar. Opeens was ik onverzekerd, maar ook mijn man en kinderen waren slachtoffer. Daar hadden ze ook geen boodschap aan. Bovendien kwam ik op een zwarte lijst terecht, alsof je een misdadiger bent.’’

Het vijfvoudige

De enige verzekeraar waar Suus terecht kon was De Vereende. Het afsluiten van een inboedel- en autoverzekering kostte haar bijna het vijfvoudige van wat ze gewend was per maand te betalen. ,,En ik had het al zo zwaar, financieel. Gelukkig hebben mijn ouders bijgesprongen.’’ Doordat ze geen reisverzekering kon afsluiten, moest ze ook een reis naar Afrika voor haar goede doel laten schieten.

Jeffrey zei: ‘Je bent echt niet de enige die dit overkomt’

Vol begrip

Suus ging wat googlen, om te kijken of er geen andere – en vooral goedkopere – manier was om zich weer volledig te kunnen verzekeren. Ze kwam terecht bij Tweedekansverzekeringen.nl. ,,Ik sprak met Jeffrey, die was vol begrip. Hij zei: ‘Dit komt zo vaak voor, je bent echt niet de enige die zoiets overkomt’.’’ Jeffrey ging met een aantal maatschappijen in gesprek. Bij de tweede poging was het raak. ,,Zij wilden het volledige pakket overnemen, voor een maandbedrag dat ik voorheen ook betaalde, mits een jaar premie vooruit zou betalen. Dat kon, met hulp van mijn ouders. Ik was zo blij!’’ Jeffrey regelde zelfs dat de maatschappij de autoverzekering van haar dochter, die na een ongeval qua schadevrije jaren in de min stond, afgesloten kon worden. Suus heeft ‘alleen maar lof’ voor Jeffrey en zijn collega’s bij Tweedekansverzekering,nl ,,Dit is de helpende hand die je nodig hebt als je in de problemen komt, zonder dat je er iets aan kunt doen.’’

Toeslagenaffaire

Inmiddels gaat het weer goed met Suus, privé én zakelijk. Maar de hele affaire zit haar nog steeds niet lekker. ,,Ik voelde me als een slachtoffer van de toeslagenaffaire. Ik kan er nog inkomen dat een verzekeraar na een gemiste betaling zegt: sorry, we stoppen ermee. Maar dat je daarna bij geen enkele maatschappij terecht kunt, vind ik schandalig. Je wordt behandeld alsof je een misdadiger bent, terwijl je door je eigen ellende iets vergeten bent, iets wat iedereen kan overkomen. Als ik mijn ouders niet had gehad, had ik niet geweten hoe ik uit deze situatie gekomen was.’’ Ook een aanvraag doen of meer lezen over de mogelijkheden.

Jeffrey
Het verhaal van Suus staat niet op zich en het is helaas zo dat begrip vaak ver te zoeken is. Zeker in de huidige "regel het maar online" wereld. In deze situatie onze meerwaarde te kunnen laten zien doet goed en als je dan deze waardering krijgt; zegt denk ik genoeg.
Jeffrey

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *