Als niemand je meer wil verzekeren kom je in een lastig pakket

Een fout die Ruben bleef achtervolgen

door | 16 nov 2020 | Praktijk verhalen

Een gezellig feestje kreeg voor Ruben (toen 22, nu 25) een vervelend staartje.

Met een vriend pakte hij een taxi, om vervolgens het laatste stukje naar zijn ouderlijk huis op de scooter af te leggen. Dat laatste had hij beter niet kunnen doen. Ruben werd staande gehouden door de politie, moest blazen en bleek ruim (1,8 promille) boven het toegestane alcoholpromillage te zitten.

De blaastest was het begin van een hoop ellende voor Ruben. Hij kreeg een boete van 900 euro en een rij-ontzegging voor drie maanden. Tot zover de justitiële kant van het verhaal. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) startte een onderzoek naar de jonge chauffeur, bestaande uit een bloedonderzoek, een lichamelijk en psychiatrisch onderzoek. Tot zijn eigen verbazing werd Ruben door CBR bestempeld als ‘alcoholverslaafd’ en dat betekende een rijontzegging voor twee jaar. voor een periode van twee jaar moest hij zijn autorijbewijs inleveren. Gek genoeg mocht hij nog wel op zijn scooter rijden. ‘’Ik was het zeker niet eens met de conclusie van het CBR’’, zegt Ruben nu. ‘’Ik had die avond flink te veel gedronken en een domme fout begaan, maar had en heb zeker geen drankprobleem.’’

Op eigen benen

Op het moment van de overtreding woonde Ruben nog thuis. Toen hij niet lang daarna een eigen woning wilde betrekken, merkte hij dat het drankincident hem bleef achtervolgen. ‘’Het lukte mij maar niet een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Elke keer als ik aangaf met justitie in aanraking geweest te zijn, werd ik geweigerd. Tót ik in contact kwam met 2e Kansverzekering.nl. Zij kregen het wél voor elkaar.’’

Twee jaar, diverse onderzoeken en véél geld later werd Ruben weer ‘rijgeschikt’ bevonden door het CBR. In eerste instantie voor één jaar. Als zelfstandig ondernemer kon hij een auto goed gebruiken, maar bij het verzekeren van het voertuig ging het – opnieuw – mis. ‘’Ik liep tegen dezelfde problemen aan: ik was in aanraking met justitie geweest, dus er was geen maatschappij die mij wilde verzekeren. Eén verzekeraar stelde de ‘justitie-vraag’ niet, maar om problemen te voorkomen heb ik vervolgens zélf aangegeven wat er is gebeurd. Ik kreeg direct een melding dat ze mij niet konden helpen.’’

Zij hebben mij écht een tweede kans gegeven.

Ten einde raad nam Ruben opnieuw contact op met 2e Kansverzekering.nl. ‘’Medewerker Jeffrey was heel eerlijk tegen me. Hij zei: ‘Alle sterren staan verkeerd, het gaat heel moeilijk worden’. Verzekeren bij de Vereende was een optie, maar dat zou me 3.000 euro per jaar kosten. Dat kan ik als jonge zelfstandige niet betalen.’’

Niet lang daarna kreeg Ruben een telefoontje van Jeffrey. ‘’Hij zei: je hebt je motorvoertuigenverzekering te pakken, ik heb een maatschappij gevonden. Ik was zó blij, had het eigenlijk niet meer verwacht. Eindelijk een verzekering kunnen afsluiten is fantastisch, maar nog fijner vind ik dat er naar me geluisterd wordt. Dat ik niet als een crimineel word behandeld. Ik werk keihard, maar voor mijn gevoel kwam ik niet vooruit. Ik voelde me in een hoekje gedreven, door één stomme fout in het verleden. Daarom ben ik ook zo blij met 2e Kansverzekering.nl. Zij hebben mij écht een tweede kans gegeven.’’

Totaal oplossing

Inmiddels heeft Ruben, naast zijn aansprakelijkheids- en motorvoertuigenverzekering, ook een inboedelverzekering afgesloten via 2e Kansverzekering.nl. Ruben: ‘’Ik kan dóór met mijn leven, eindelijk. Ik heb direct een taart bij Bokhorst laten bezorgen en vertel iedereen die ik ken hoe goed ik ben behandeld. Dat is wel het minste wat ik kan doen.’’

Jeffrey van 2e Kansverzekering.nl: “We hebben Ruben kunnen verzekeren doordat we met hem in gesprek zijn gegaan. In plaats van alleen te kijken naar de harde feiten, hebben we naar zijn verhaal geluisterd en kunnen concluderen dat het echt om een éénmalige fout ging. Ook hebben we het gehad over de toekomst, hoe hij het in het vervolg aanpakt na een feestje of andere gelegenheden. Al met al hebben wij een goed beeld van de situatie kunnen krijgen. Door de goede samenwerking met verschillende verzekeraars, gaan de maatschappijen af op ons oordeel over de klant. Normaal wordt een aanvraag altijd digitaal ingevuld, maar voor Ruben heb ik speciaal gebeld met de acceptant. Deze heeft besloten om Ruben nog een kans te geven na mijn uitleg over de situatie.’’

Ben jij ook geweigerd voor een motorvoertuigenverzekering? Ga dan snel naar deze link: Geweigerd door rijontzegging.

Lees ook onze andere: Praktijk verhalen. 

 

Jeffrey
“We hebben Ruben kunnen verzekeren doordat we met hem in gesprek zijn gegaan. In plaats van alleen te kijken naar de harde feiten, hebben we naar zijn verhaal geluisterd en kunnen concluderen dat het echt om een éénmalige fout ging. Ook hebben we het gehad over de toekomst, hoe hij het in het vervolg aanpakt na een feestje of andere gelegenheden. Al met al hebben wij een goed beeld van de situatie kunnen krijgen. Door de goede samenwerking met verschillende verzekeraars, gaan de maatschappijen af op ons oordeel over de klant. Normaal wordt een aanvraag altijd digitaal ingevuld, maar voor Ruben heb ik speciaal gebeld met de acceptant. Deze heeft besloten om Ruben nog een kans te geven na mijn uitleg over de situatie.’’
Jeffrey

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *