Wij kijken verder ook als de computer nee zegt

Bedrijfsprofiel Bokhorst Verzekeringen

door | 20 nov 2020 | Nieuws berichten

Onderstaande is een bedrijfsprofiel van Bokhorst Verzekeringen geschreven door Mark Minnema. Gepubliceerd op 17 november 2020 in NHD / Haarlems dagblad / Leidschdagblad).

Zie de online versie.

Verder kijken dan “computer says no”

Als onafhankelijke tussenpersoon in verzekeringen zoekt Marnix Bokhorst de ‘niches’, de gaten in de markt die de grote verzekeraars laten vallen. De oprichter van Bokhorst Verzekeringen in Ilpendam bedenkt producten waar de ‘grote jongens’ geen brood in zien.

Zo verzekert hij bijzondere voertuigen, tot carnavalswagens aan toe. En ze ontwikkelden ‘2e Kans Verzekeringen’, voor mensen die geen gewone verzekering kunnen krijgen omdat ze op de zwarte lijst staat.

Een kleine speler in een wereld van grote verzekeringsmaatschappijen moet slim zijn, zegt Bokhorst, die zijn bedrijf in 2005 op zolder begon ‘met nul klanten’. Inmiddels werkt hij met een team van acht mensen. Het bedrijf ontwikkelde zich door kansen te zien en te pakken, vertelt de Ilpendammer.

Neem de polis voor internationale uitvaartverzorging, ‘Terug naar huis’. Bokhorst: ,,Er was iemand die zijn familie wilde verzekeren voor repatriëring naar het land van herkomst bij overlijden. Ik ging kijken wat er mogelijk was, maar vond niks. Als ík al zo lang moet zoeken, dacht ik… Toen hebben we in samenwerking met verzekeraars ‘Terug naar huis’ opgezet. Mensen uit de Surinaamse en Afrikaanse gemeenschap maken er veel gebruik van, arbeidsmigranten ook.’’

Als tussenpersoon moet je maatwerk leveren, zegt Bokhorst. Het heeft geen zin je op mainstream verzekeringen te storten, de gewone inboedel- of aansprakelijkheidsverzekeringen. ,,Alles wat standaard is bieden de grote maatschappijen al aan, het is met drie klikken op hun website te krijgen. Daar zit geen ruimte en qua online zichtbaarheid kun je niet op tegen een Independer met zijn enorme budget om hoog in Google te komen.’’

Je moet dus zien waar de mogelijkheden liggen. ,,Dan gaat het om bijzondere risico’s waarin de mainstream verzekeraars niet geïnteresseerd zijn omdat de aantallen te klein zijn en de marges te laag.’’

In de standaardpakketten van de grote verzekeraars kan een heleboel níet, ziet Bokhorst. Een derde auto verzekeren, een oldtimer, een boot? Het kan zomaar dat zoiets online niet lukt. ,,Dus maken wij een pakket waar het wel in zit.’’

Wij proberen dat zwart/wit-denken eraf te halen door te beoordelen wat acceptabel is. Daar bouwen we vertrouwen mee op bij verzekeraars.

Door zich te concentreren op schadeverzekeringen is Bokhorst Verzekeringen terecht gekomen in specialismes. Zoals de bijzondere voertuigen: ze verzekeren foodtrucks, lichte elektrische voertuigen, praalwagens van carnavalsverenigingen, tractoren, rijdende winkels, barista-wagens, noem maar op.

Bokhorst: ,,Ook in de recreatiesector verzekeren we veel, zoals scooters voor de verhuur of huifkarren. We zijn gespitst op nieuwe voertuigen die op de markt komen, daardoor hebben we veel klanten die met dat soort dingen bezig zijn. En die praalwagens: je maakt er een goed product voor en dat praat zich door van de ene carnavalsvereniging naar de andere.’’

Bij een reguliere maatschappij krijg je zoiets niet verzekerd, zegt Bokhorst. ,,Het gebeurt dat hun callcenters aanvragen doorverwijzen naar ons. Wij onderzoeken de mogelijkheden en kunnen zaken bundelen – als je duizend scooters kunt verzekeren wordt de premie lager dan bij tien. In overleg met maatschappijen maken we er een polis van.’’

Ook 2e Kans Verzekeringen ontstond uit bijzondere aanvragen die ze kregen, in dit geval van mensen die geen gewone verzekering kunnen krijgen. Zij staan ‘geregistreerd’, verzekeraars gaan niet met ze in zee vanwege akkefietjes uit het verleden: fraude, wanbetaling, contact met politie of justitie. Deze mensen kunnen alleen terecht bij De Vereende, een verzekeraar voor ‘bijzondere risico’s’. Daar betaal je echter de hoofdprijs. Een verzekering voor een gewone auto kan zomaar twee- tot driehonderd euro per maand kosten.

Dit systeem is in veel gevallen te rigide, vindt Bokhorst. Hij bedacht ‘2e Kans Verzekeringen’ om deze mensen toch voor een redelijk bedrag aan een verzekering te helpen. ,,Als je geregistreerd staat word je bij gewone verzekeraars online binnen een paar klikken afgewezen. Niemand heeft verder oor voor jouw verhaal. Begrijp me goed, er zijn genoeg situaties waar een registratie helemaal terecht is. Maar er zijn ook veel gevallen waarin de gevolgen niet in verhouding staan tot wat er is gebeurd.’’

Bokhorst geeft het voorbeeld van iemand met een rijontzegging wegens ‘een glas te veel’. ,,Die persoon heeft een cursus gedaan en heeft nooit schade gehad, maar een gewone verzekering krijgt hij niet meer. Wat je ook vaak ziet: jongens van een jaar of achttien die iets fout doen. Vijf jaar later is hun leven veranderd, zitten ze braaf met een kind op de bank maar kunnen ze geen gewone verzekering krijgen.’’

Wat kan Bokhorst met die gevallen? ,,Wij bekijken de gegevens, het schadeverleden. Is er een patroon, heeft de persoon zijn zaken op orde? Als dat goed is gaan we in overleg met een reguliere verzekeraar. Maar als we geen kansen zien voor die persoon zeggen we: sorry, je kunt alleen terecht bij De Vereende.’’

Bij mensen met schulden komt het probleem vaak voor. ,,We werken veel samen met schuldhulpverlening en bewindvoerders, en dan ben je ook een beetje sociaal werker. Iemand met schulden moet uiteindelijk ook met zijn verzekeringen weer terug naar een normale situatie. Stel: je heb drie jaar in de schuldhulpverlening gezeten en sluit dat traject af. Vervolgens wordt je bij de verzekeraar geweigerd omdat je schulden hebt gehad. Het is niet wenselijk dat die mensen naar De Vereende moeten.’’

Brengen ze zo de menselijke maat terug in een door computers gedreven systeem? Bokhorst vindt van wel. ,,Voor zeventig procent van de mensen werkt dat top. Maar als je ergens een deukje hebt opgelopen, wordt het ineens lastig in een digitale wereld waarin alles door algoritmes wordt bepaald. The computer says no! – dan zit je met een probleem. Wij proberen dat zwart/wit-denken eraf te halen door te beoordelen wat acceptabel is. Daar bouwen we vertrouwen mee op bij verzekeraars.’’

Zijn ze dan een concurrent van De Vereende? ,,Nee, we doen juist projecten samen. De Vereende is de enige verzekeraar die graag van zijn klanten af wil. Per definitie is hun rol tijdelijk.’’

Links:

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *